✓​ Mere end 25 års erfaring

✓​ Tryg og kompetent behandling

✓​ Moderne dyreklinik med nyeste teknologi

Tidbestilling på

E-mail: suholst@yahoo.dk

Konsultation efter aftale​

ÅBNINGSTIDER

Mandag​

10-18​

Tirsdag

10-16

Onsdag

10-13​​

Torsdag

10-16​

Fredag

10-16

Lørdag                                                                       10-12

Lørdag d. 14. september 2019 er klinikken lukket

TELEFONEN ER ÅBEN HVER DAG FRA KL. 8

NARKOSE:

Hunde

Hunde, der skal bedøves før operation, ankommer om formiddagen fastet dvs. ingen mad i 8 timer, de må gerne drikke. Hunden vejes, da medicinen gives efter vægt, der lyttes på hjerte og lunger og derefter får hunden en beroligende indsprøjtning, en såkaldt forbedøvelse eller præ. Efter ca. 10 min når hunden er rolig, bæres eller køres den ind i operationsstuen, hvor den får en bedøvende indsprøjtning med Propofol i en blodåre i forbenet. Derefter kobles inhalations narkose til via en slange i luftrøret, der tilfører ilt og narkosegas (Isofloran).

• Patienten overvåges konstant af personale og udstyr, der måler blodtryk, ilttryk, CO2 og vejrtrækning og evt temperatur, og  der anlægges et drop med saltvand
  • I forbindelse med alle operationer gives smertestillende behandling, således at dyret ikke har ondt når det vågner.
  • De fleste hunde vågner hurtigt efter at der er slukket for narkosen, men der er forskel på hvor hurtigt de kan stå på benene og er klar til at komme hjem, typisk vil der gå ½-4 timer

Katte

Katte skal faste i 8-10 timer, da de ofte kaster op i forbindelse med narkose, de må gerne drikke. Kattene vejes og gives en injektion med bedøvelsesmiddel, og når de sover bliver de lagt på varmepude og tilføres lidt ilt, nogle katte intuberes hvis det er en langvarig operation. Efter indgrebet gives smertebehandling og katten vækkes efter et par timer med en modgift.​

GNAVERE

Kaniner og marsvin må ikke faste inden narkose, ellers foregår det som beskrevet for katte.

SMERTEBEHANDLING

På Hornbæk  Dyreklinik gør vi meget ud af smertebehandling, alle operations patienter får flere forskellige slags medicin, der sikrer at de ikke har ondt når de vågner. Vi giver også smertestillende medicin med hjem til brug de følgende dage

BLODPRØVE FØR NARKOSE

Er din hund / kat svækket, gammel eller syg anbefaler vi, at der tages en blodprøve før narkosen for at kontrollere bl.a. lever og nyrefunktion, da det er netop disse organer der udskiller narkosen fra kroppen. I så fald ved vi, om der skal tages særlige hensyn under narkosen.

PELSPLEJE

Mange langhårs katte skal børstes hver dag og hvis man ikke lige får det gjort, eller katten nægter at samarbejde, kan det være nødvendigt at gå til dyrlægen for at få den soigneret i narkose. Katten redes igennem hvor det er muligt og alle filtrene klippes af. Det kan være nødvendigt at holde katten inde bagefter hvis det er meget koldt.

RØNTGEN

På Hornbæk Dyreklinik er der investeret i et helt nyt digitalt røntgenanlæg, det sikrer helt skarpe billeder, hurtigt og præcist. Det er afgørende for billedets kvalitet, at dyrene ligger stille og ofte bliver de også placeret i stillinger der ikke er naturlige, derfor bliver langt de fleste patienter beroliget inden undersøgelsen.

• Vi foretager også kontrast røntgen ofte i forbindelse med mave-tarm og urinvejslidelser.
  • Eksempler på typiske røntgen undersøgelser foretaget på Hornbæk  Dyreklinik kan være halthedsundersøgelse, HD foto til Dansk Kennel Klub, patienter med ondt i ryg/nakke, mave/tarmlidelser, urinvejslidelser, check for brud ved tilskadekomst og røntgen på hjerte og lunger. Desuden tages røntgen billeder i forbindelse med mange tandbehandlinger.

SCANNING

Med ultralydsscanning får man billeder af organer, der optages en slags film af form, størrelse og bevægelse, dette er vigtigt ved forsterscanning for at se efter liv. Drægtigheds scanning kan foretages på kat fra ca dag 15, og på hund fra ca dag 22.

LABORATORIUM

Mange prøver udfører vi selv på klinikken, der råder over avanceret udstyr der sikrer et hurtigt svar (ca 20 min). Desuden undersøges urin og fæcesprøver i stor udstrækning i vores eget laboratorium. I andre tilfælde sendes prøverne til store laboratorier, enten her i DK eller i udlandet.

TANDBEHANDLINGER

Smertevoldende tandlidelser opdages ofte først i forbindelse med et sundheds eftersyn hos dyrlægen, dette skyldes at både hunde og katte er gode til at skjule smerte, men efter behandlingen beskriver ejeren tit at dyret er blevet "gladere", virker yngre og er mere aktiv.

• Behov for tandbehandling kan vise sig ved tandkødsbetændelse, tandsten, løse tænder, rodbetændelse eller knækkede tænder.
  • Ved tandbehandling bliver dyret bedøvet og herefter benytter vi udstyr som ligner meget alm. tandlægeudstyr: Ultralyd, polering, fræsning, boring, tandudtrækning og evt. røntgen. Her på klinikken benyttes det nyeste digitale udstyr.
  • Vi instruerer også gerne ejer i forebyggelse af tandproblemer og forhandler tandbørster, tandpasta, tyggepinde og specialfoder.
  • Mange kaniner og marsvin har tandproblemer idet deres tænder vokser hele livet, det stille store krav til korrekt fodring og pasning. Symptomerne her kan være savlen, vægttab, sult, tåreflåd eller bylder i kæben.

​VACCINATION /SUNDHEDSEFTERSYN

Alle hvalpe og killinger bør vaccineres 2-3 gange og efter 1 år igen, derefter vaccineres efter behov afhængig af levevis. Vi ved nu at beskyttelsen mod hundesyge, leverbetændelse og parvovirus holder i 2-3 år, hvorimod kennelhoste og leptospirose kun holder ca. 1 år. Derfor vil vi i samråd med ejer prøve at afdække netop dit dyrs behov for vaccination. Udendørs katte bør vaccineres årligt, hvorimod indendør katte kan nøjes med hvert 2. eller 3. år, medmindre man skal i kattepension.

Her på klinikken indkaldes dog alle dyr årligt til sundhedseftersyn og så evt. en vaccination.

SKJULTE TEGN PÅ SYGDOM

Selvom din kat eller hund virker glad og sund, bør den stadig undersøges regelmæssigt af dyrlægen. Især katte er gode til at skjule tegn på smerte og ubehag, og derfor er der mange sygdomme, som ikke bliver opdaget i tide. Ideelt set bør sygdomme opdages så tidligt som muligt – selv før de mindste symptomer bliver synlige – så dyrlægen effektivt kan behandle problemet, før det udvikler sig.

Med alderen stiger behovet for at undersøge din hund eller kats sundhed, og det er en god idé at have talt med dyrlægen om de typiske aldersbetingede lidelser hos katte og hunde, så man kan forberede sig ved at kende til tidlige tegn på sygdom. Et fast årligt eller halvårligt sundhedstjek hos dyrlægen er oftest en god investering. I forbindelse med særlige begivenheder i dit kæledyrs liv er det ekstra vigtigt at tjekke op på dets sundhed – for eksempel hvis din kat eller hund skal neutraliseres.

Rabies vaccine og pas gives til alle der skal til udlandet, husk at efter 3. juli 2011 skal alle dyr der forlader DK være chip-mærkede også selvom de i forvejen er øremærkede. Spørg på klinik om regler for de forskellige lande eller se på foedevarestyrelsen.dk

AFLIVNING AF DYR

Der kommer desværre en dag hvor vi skal tage afsked med vores kæledyr, og mange er bekymrede over hvordan det foregår, og det er derfor det bliver beskrevet her.

Hunde:​

Alle hunde bliver bedøvet først med en indsprøjtning i låret og når den så sover bliver den lagt på bordet, hvorefter den får en indsprøjtning i blodåren på forbenet med en overdosis af et sovemiddel. Der kan forekomme enkelte refleksbevægelser i form af et par dybe vejrtrækninger eller et spjæt med benet, men det er overhovedet ikke noget hunden registrerer. Derefter bliver der lyttet på hjertet for at være sikker på, at det er holdt op med at slå.

Katte:​

Får en indsprøjtning med bedøvelse ind under huden i nakken, hvorefter katten lægger sig til at sove efter få minutter. Nogle katte smasker lidt inden de falder i søvn og nogle katte kaster op pga narkosen. Derefter får katten yderligere en injektion så døden indtræder med det samme.

Kremering:​

Efter aflivningen er der nogle, der tager dyret med hjem for selv at begrave den, men der er også den mulighed, at vi kan sørge for at dyret bliver kremeret på et kæledyrskrematorium.

Man kan få sit dyrs aske udleveret i en urne. Det koster ca. 800-1200 kr. ekstra.​

Akutte tilfælde

Udenfor almindelig åbningstid i akutte tilfælde

kan du ringe på 49 20 10 47​.

Ring gerne til klinikken, der​ har omstilling til dyrlægens mobil, og læg en besked hvorefter du bliver ringet op, hvis det er muligt.

Hvis dette ikke sker, henviser vi til Frederiksborg Dyrlægevagt på tlf.

​70 22 33 07

Vurderet ​4,7/5 stjerner ud af 28 anmeldelser fra Facebook